onsdag 27 maj 2009

Japanbesök

Idag har vi haft besök på mitt jobb. En liten grupp japaner (gissa vad de hade med sig...?) va där för att titta på hur äldreomsorgen fungerar i Sverige. Och detta lilla boende fick representera Sverige idag. Mycket roligt! Det råkade bli stort fokus på mitt arbete, jag fick många frågor och det var roligt att kunna svara för sig! De verkade väldigt imponerade av att detta är mitt första arbete och att det ger så positivt resultat. Oj, vad taggad jag är för en fortsättning!

Jag inser bara mer och mer hur bra vårt boende är. Självklart finns det saker att förbättra, jag menar inte så! Men vi har många bra faktorer:
- en liten enhet, enbart 30 platser
- en hemtrevlig miljö, med möbler som
- duktig personal
- fokus på trygghet för våra hyresgäster
- maten lagas på varje våning (4 alltså...)
- miljötänk
- program i veckorna: underhållning 1 gång i veckan (för det mesta), andakt varannan vecka, gymnastikgrupp varje vecka
- en chef som uppmuntrar. & framförallt jobbar hon med attityder! Personalens sätt att bemöta våra hyresgäster påverkas givetvis av deras attityd. Går vi in med inställningen att det är människor som bor där (som visserligen kan ha handikapp...) eller går vi in med inställningen att det är sjukdomar som bor där (begreppet dementa tex)? Det gör jättestor skillnad!

Jag blir så stolt över mitt arbete. Jag trodde aldrig att mitt arbete skulle bli så stor del av mitt liv! Nu är det en stor del av min identitet. Lite läskigt...

1 kommentar:

Jenny sa...

Men det är ju kalas, tänk om alla äldreboenden vore som det där du jobbar! Tänk om man satsade på de äldre, gav dem färsk mat, omsorg och ja, SÅG dem. Det vore underbart. Jag vet ju bara hur illa det är på farmors boende, och det ska ändå vara ett "bra" boende enligt utredarna på kommunen, ett bra boende för 10 000kr i månaden, där de inte byter trasiga glödlampor och värmer på färdiga lådor som tillagats i ett centralkök. Men visst, de märker väl om hon trillar (hoppas jag) och duschar henne varje vecka. Alltid något antar jag. :(