torsdag 21 januari 2010

Sonat till Miriam

På jobbet i måndags fick jag ett toksug efter att läsa romaner igen. Så under "håltimmen" (länge sen jag använde ordet... typ 7 år sen...) mellan jobbet och kören gick jag raskt till biblioteket och lånade två böcker som jag t o m skrivit upp att jag vill läsa. Löjligt att man blir så glad av en sån sak, men böckerna fanns inne trots att jag inte reserverat! Nice!

Jag började med "Sonat till Miriam" av Linda Olsson. Jag sträckläste den precis som hennes debut "Nu vill jag sjunga dig milda sånger". "Sonat till Miriam" var annorlunda, men jag gillar hennes sätt att beskriva nutid och dåtid samtidigt, att få följa huvudpersonens livsresa åt båda hållen. Och att personer får försonas med sin bakgrund, sina erfarenheter, misstag och andras snedsteg i livet. Och att på nåt vis kunna rätta till det som är möjligt att rätta till, även 20 år senare. Det går att förändra livet och det går att förverkliga den där drömmen jag haft inombords under många år. En hoppfull bok.

2 kommentarer:

maria sa...

tack för boktips! :) älskade "nu ska jag sjunga dig..".. visste inte att hon skrivit en till.. ska genast leta reda på den i en affär eller på bibblan :)
ha en underbar helg!

Emi sa...

Varsågod för tipset! Jag får nog kila förbi bibblan imorrn efter jobbet... är sugen på att läsa deckare nu! =) Hoppas din helg också blir kanon!
Kram!