torsdag 13 september 2007

Mjölksyrabakterier

Jag är med i en studie, i Uppsala, som ska undersöka mjölksyrabakteriers effekt på matspjälkning och ämnesomsättning. Och igår var jag där på mitt första besök. Nu har jag nog blivit måttad på alla sätt som bara går! De kollade längd (hela 163 cm lång! Jag trodde jag var 161... wow!), vikt, blodsocker, fett- och muskelmassa, kroppsvätska, omkrets mage, stuss och höger överarm. Och magens sagitalhöjd! Det ni! Och sen fick jag dricka en sockerlösning... hua! Tänk er att ni varit fastande sedan 12 timmar och så får ni en äckeldryck! Inte gott! Sen kollade de mitt blodsockervärde varje halvtimme... Det var spännande! Men det gjorde lite ont i armen även i fingrarna efter alla små stick... Men jag borde i alla fall vara helt frisk eftersom jag får vara med i studien! =)

Inga kommentarer: