måndag 2 augusti 2010

Utvädering av menskopp

Så. Efter min gedigna erfarenhet kommer nu utlåtandet: Köp en menskopp!

Jag tror inte jag behöver varna några känsliga läsare för jag använder inte röd färg i texten - lika fint som i tv-reklamen... ;)

Jag hittar bara plus med att använda m-kopp:
- miljövänligt
- ekonomiskt
- fräscht
- inga fläckar
- känns inte
- jag behövde inte byta så himla ofta, så min upplevelse är att koppen tar mer än binda/tampong, men vet inte om det stämmer?
- skyddet är alltid med och det är inget extra att komma ihåg att ta med sig in på toaletten när man är utanför hemmet
- lätt att ta i & ur - gör INTE ont!
- lätt att rengöra

Angående hygien:
- Den här gången besökte jag bara toaletter med handfat så det var lätt att skölja rent både m-kopp och fingrar. Kanske mer komplicerat om man ska torka ren den med papper?
- I det lilla häftet som följde med stod det att man kan simma med koppen i och att man slipper krånglet med tampong, har dock inte provat.

Första dagen var lite obekväm och ovan givetvis, men sedan hittade jag den "rätta knycken" och den kändes lätt att både ta in och ut. Från början tänkte jag hela tiden på att den satt där men i slutet glömde jag t o m bort att jag hade den kvar! Den funkar lika bra under hela mensen.

Allt beror på hur mycket mens man har, så klart, men man tömmer koppen ca 2-4 gånger om dagen. Och jag som brukar sova oroligt har kunnat sova ostört hela natten!

Jag är alltså sjukt nöjd! Ni får hemskt gärna ställa frågor! Skicka mail om det känns bekvämare =)

9 kommentarer:

Jenny sa...

Låter ju bra... faktiskt. :)

Malena Nilsved sa...

Bra Sis. Bra.

Anna sa...

du har fått mig att verkligen överväga detta!

kusin E sa...

Fast jag är ääändå skeptisk, haha

Anna B sa...

Låter kanon, så miljövänligt!! Toppen, tack för att du agerar försöksperson!

Anonym sa...

Funkar den vid diarrébesvär?

Emi sa...

Emma: om man provar en m-kopp under 10 perioder så du använt lika mycket pengar som på annat skydd. På ett ungefär. Å koppen kan du använda under 6-8 år enligt nån av hemsidorna jag besökt. Så en ekonomisk person gör ett försök ;) & det finns många varianter och storlekar.

Anonym: En del har svårt att ha koppen inne när de tömmer tarmen, enligt de hemsidor jag besök. Alla är vi olika! Men om du tänk använda koppen i tarmen är det nog inte att rekommendera...

kusin E sa...

Haha, du vet då vilka knappar du ska trycka på.. ;)

kusin E sa...

Haha, du vet då vilka knappar du ska trycka på.. ;)