tisdag 10 augusti 2010

Getingstick

Idag har jag fått mitt andra getingstick någonsin! Högerarmen denna gång... och inte tungan som den första. Då var jag 9 år och sprang i skogen utanför Sävjaskola (som den hette då - vad den heter nu har jag ingen aning om!). Jag försökte väl få all syre jag kunde och sprang med en väldigt öppen mun. Där blev getingen sugen på att kolla läget... och tada! En tre gånger så stor tunga (minst!) & väldigt mycket tårar. Till skolsyster, ligga på rygg på britsen med isblock i munnen och fick tips om att äta glass (världens bästa råd!) för att få svullnaden att gå ner.

Denna gången - attans vad ont det gjorde - trodde inte jag skulle fixa det utan höga rop - men jag lyckades hejda mig. Nu, 2,5 timme senare, och isblock på höger arm i en timme, har svullnaden nästan försvunnit. Men det ömmar om jag tar i med högra handen.

Det stora pluset var att Karin dödade getingen. Ett litet minus för att jag inte kan använda glass till hjälp. Det stora minuset var att Elias trampade på en annan geting...

& han skrek.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Ajaj, var han barfota också? Det är jobbigt med getingar, jag brukar kunna få enorma svullnader (såsom av allt annat) så jag gissar att om du inte suttit med isblock hade du haft det nu med. Giftet gör ju att det blir inflammerat, och sticker de nära en muskel är det klart du får ont ett tag. :) Hoppas det går över under natten!

Emi sa...

Jenny: barfota, jajemän! Vi spritade foten och efter en stund gick det över. Imorse reagerade han inte när jag tog honom i foten så det är nog lugnt =)

För mig försvann det innan jag gick & la mig, så jag är uppenbarligen inte allergisk - underbart!