onsdag 16 april 2008

Vackert skapad

Igår tittade på jag på Oprah... Det va faktiskt bra! Så jag tänker inte skämmas...

Det handlade om att lära sig älska sin kropp. Och jag tyckte det gjordes på ett sunt sätt. Först fick överviktiga kvinnor prata om det de avskyr med sin kropp, sen blev de tvingade att konfronteras med det. I det här fallet innebar det att klä av sig framför speglar, visa upp och prata om de kroppsdelar kvinnorna ogillade. Dallriga lår, stor rumpa, gäddhäng under armarna etc...

Sen talade en (väldigt gayig) kille, som arbetar med kvinnors självkänsla, om för dem vad han såg: en vacker kvinna med otroligt snygga vader, snygg figur, linjer som stämde i axlar och midja, vackra bröst etc. Kvinnorna fick sen tips på underkläder och kläder för att göra fördel av sin figur och styling. Det märktes hur dessa kvinnor lyste upp av detta. Och efter detta får kvinnorna fotograferas i fotostudio, nakna med en sjal att dölja sig med... Vilken skillnad! Hur de plötsligt skrattande vågar visa upp sig själva! Och det görs inte otrevligt på något sätt; det är jättefina bilder! =)

Jag önskar att kvinnornas självkänsla och ökade kärlek till sina kroppar stannar kvar efter att denna (väldigt gayiga) kille inte kunde pusha dem längre!

Och jag har redan börjat träna på självkänsla och ökad kärlek till min kropp (dock utan nakenbilder). För jag vet att jag är vackert skapad PUNKT!

5 kommentarer:

Katja sa...

Tycker det låter som ett bra avsnitt hos Oprah! Där ser man... =)

Emi sa...

Hehe =) Det dyker väl upp nåt ibland va ;)

Anonym sa...

Tycker som du. Tillhör också det rundare gardet (ok lite för rund just nu men ändå) och gillar inte denna hets på att kvinnor med kurvor ska tvingas se ut som de där magra klädhängarna på catwalken. Det skapar bara ätstörningar och dålig självkänsla. En vacker kvinna har form, så är det bara. Min man håller med. ;)

Emi sa...

Du har en klok man du, Neny! Va rädd om honom! =)

Anonym sa...

Ska man skratta eller gråta åt att det behövs ett besök hos fru Winfrey för att uppleva nån slags självkänsla. Säger väl iofs nåt om läget. Viktigt ämne dock. Din avslutningsrad borde sättas upp med superlim på varje reklampelare!Psalm 139:14.