söndag 17 mars 2013

Jungfru Maria bebådelsedag

Idag på gudstjänsten fick jag en överraskning. Organisten Andreas Hjalmarsson skulle spela Ps 15 (Halleluja, sjung om Jesus) och börjar spela Preludium i F dur av Bach (BWV 556) som förspel! Vår bröllopsdag kom plötsligt väldigt nära...

I övrigt är den här dagen väldigt intressant. Att Maria får ett uppdrag av Gud, det är ingen fråga, och ändå så svarar Maria som att hon hade haft valet att säga nej?
Och ibland tänker jag att jag har kontroll. Att jag är förutseende och beräknar hur det kan gå framöver. Säger ja och nej till saker efter noga övervägande. Och sedan ser jag mönstret först många år senare... 


Just nu är jag i valet; har övervägt länge, beräknat och försökt se in i framtiden. Jag har ingen aning... Och kan inte se så långt, hur gärna jag än velat. Och just nu är jag ändå trygg i det.

Inga kommentarer: