tisdag 28 april 2009

Alltid hos dig

I natt läste jag ut Alltid hos dig av Maria Ernestam. Hon är från Uppsala och boken utspelar sig i Göteborg i nutid, under år 1959 och 1916.

Storyn: Inga sörjer sin avlidne make och åker till släktens stuga i Marstrand för att komma ifrån. Där hittar hon ett brev adresserat till farmor och hon förstår att det finns mycket hon inte vet om farmoderns liv. Historien nystas upp, med familjehemligheter, möten med fina och hemska människor, kärlek, sorg, smärta, vänskap... Jag grät (självklart) en del under läsningen.

Jag var fast från sida 1 och hade svårt att slita mig från boken när jag skulle gå av bussen i Nol (besök hos Anna i söndags), lika svårt att sluta läsa när jag _verkligen_ behövde somna i söndags kväll. Och längtade hela måndagen efter att få komma hem och läsa ut! Extra trevligt är det ju att Masthugget och Linné är platser som nämns ofta, och att få följa historien i flera tider är spännande.

Rekommenderas! Har redan ordnat som talbok åt en dam... ;)
Dags och ge sig i kast med nästa...

3 kommentarer:

Jenny sa...

Låter ju som en roman för mig! Något jag skulle skriva också. Nästa bok i min hög är en du tidigare rekommenderat (min hög minskar lite för långsamt ibland).
Och du, tack för härlig pratstund! Du förgyller! *KRAM*

Anonym sa...

Den boken läste jag nu senast och var helt fast. Mycket bra skriven och gripande. Längtar efter en ny bok nu (har inte alltid en på lager som du). Ge gärna förslag! Kram Lisa

Susanne sa...

Jasså talbok!? Spännade!! Med dig som uppläsare då kanske?! Det vore trevligt!! Kram