måndag 6 september 2010

Skövdekunskap

Jag kunde ha skrivit lite mer om förra helgen i Skövde... Vi packade faktiskt inte bara upp grejer och var innanför lägenhetens fyra väggar.

Vi tog en promenad och vandrade förbi denna skulptur. Jag fick inget svar på vem kvinnan är. Är det någon som vet?

Vi promenerade förbi Högskolan och kikade var Eric skulle registrera sig på Designingenjörsutbildningen. Jag fotade blommor utanför hus istället för hus...


Fina va? Huset får ni kanske se en annan gång...

Vi vandrade vidare in till centrum och drack kaffe på ett café vid Hertig Johans torg. Just då njöt vi mest av kvällssolen och den goda kaffen och struntade i vad torget hette...

Det var första helgen i Skövde, det! Jag har läst på lite mer om Skövde sen jag kom hem till Gbg. Här får ni några stickprov från Wikipedia.
- Skövde är Sveriges 30e största tätort.
- Järnvägen har haft avgörande betydelse för Skövdes utveckling och det tar ca 1 timme med tåg till Göteborg. (bra att veta!)
- År 1746 besökte Carl von Linné Skövde och sägs ha uttalat de bevingade orden "Sköfde stad är mycken liten fläck".
- Skövdes stadshelgon är Sankta Elin även kallad Helena som skall ha levt på 1100-talet. Enligt legenden blev hon mördad på väg till en kyrkoinvigning. Hon helgonförklarades 30 juli år 1164. Under medeltiden vallfärdade man till Elins grav och detta bidrog stort till stadens utveckling och tillväxt. (Linus, jag hoppas du läste noga nu!)
- Skövde Garnison är ett av landets största med två regementen.
- Kändisar från Skövde är bl a: Robert Gustafsson, Kristina Lugn samt Ger Wingårdh som ritat byggnaden Universeum.

Så, det var lektionen i Skövdekunskap.

1 kommentar:

klas sa...

Tilläggas bör också att den här regionens form av den västgötska dialekten äger Sverige.