måndag 28 december 2009

"Drömmen om Atlantis" av David King

Har läst boken "Drömmen om Atlantis" av David King i ungefär 8 månader... ;) N lånade ut boken i våras om jag minns rätt. Den har legat rätt länge. Men för 3 veckor sen fick jag fart. Och på flyget hem läste jag ut den.
- Jag har vuxit upp i Uppsala där bokens handling utspelar sig
- Jag har läst historia, som de flesta andra
- Jag tycker jag är rätt allmänbildad ändå...

... men denna boken har lärt mig massor! Jag har fått ihop en hel drös trådar som bara hängt löst sedan gymnasiet. Många personer som plötsligt fått en riktig plats bland mina historiekunskaper. Det gjorde mig riktigt glad! Sedan är det ju kul att en amerikan skriver om Sverige och lär mig allt detta!

Och jag instämmer med texten på bokens baksida; gränsen mellan genialitet och galenskap kan vara hårfin. Rudbeck var klok för sin tid, helt klart! Men om man redan vet vad man vill ha för svar, så kan man göra nästan allt för att få det svaret också...

Vill ni läsa någon annans kommentar om boken kan ni läsa här.

Inga kommentarer: