tisdag 24 november 2009

Tankar om glädje

Jag höll i inledningen igår på kören. Tänkte jag kunde dela med mig av det till er också...

Tänk på tre saker som gjort dig glad idag.

Jag kan ta exempel: sovmorgon, ett uppmuntrande sms, ett telefonsamtal med en kär vän, en glad basgång i låten jag hör på cykelturen till stan, min soffa, en bra bok...

Jag har läst ut Tankar om glädje och vardagslycka av Görel Kristina Näslund. Det kanske inte är den boken jag varit i mest behov av eftersom jag brukar vara positiv och kallas glädjespridare av min omgivning. Men ibland är det bara skönt att se att man tänker rätt ;) Positiv psykologi har blivit mer och mer populärt; att styra sina tankar så man får en mer positiv syn på livet.

Självklart är det lättare att se positivt på livet om allt går mig väl; när jag har drömjobbet, vänner som tydligt bekräftar mig, en fin lägenhet, en härlig kör att sjunga i etc...
Men när jag tappar det då?

Jag blev av med mitt drömjobb för 3 veckor sen. Där varje dag var meningsfull och gjorde skillnad. Då tänkte jag att nu rasar det, nu har jag ingenting kvar. Men jag har fortfarande jobb så jag kan betala min hyra, ha tak över huvudet, äta mat, mina vänner älskar mig fortfarande, jag får sjunga i kören...

Nu jobbar jag som vårdbiträde och får fortfarande träffa dessa tanter som ler när de ser mig, och behålla min kollegor. Jag får tid å satsa på min firma och får faktiskt nya kunder! Jag utmanar mig själv och håller i studiecirklar.

Läs Matt 6:25 och framåt. "Gör er inga bekymmer". Gud tar hand om oss. Han ger fåglarna mat och blommorna kläder... Det ger han oss också!

Har du kommit på 3 saker som gjort dig glad idag? Bra! Glöm inte att tacka för dem också...

2 kommentarer:

Jenny sa...

Det var väldigt bra sagt/skrivet! Än så länge kan jag nog inte komma på tre saker som gjort mig glad men dagen är inte så gammal än. :)

klas sa...

Amen. Det här inlägget blev som en understrykning av det jag känt den här dagen. Kanske bloggar om det nån dag ;)