tisdag 20 oktober 2009

jag fyller min funktion

Jag har lärt mig mycket om mig själv senaste veckorna. Jag hanterar oro på ett helt annat sätt än jag trodde var möjligt. Jag resonerar, funderar och fattar beslut och är nöjd med det. Självklart känner jag lika mycket som förut, men min situation är begriplig och jag känner att jag ändå kan hantera den. Jag känner mig inte maktlös trots att livet är lite motigt just nu. Det är häftigt!

Men jag tror jag lärt mig leva med KASAM - Känsla Av SAMmanhang. Läs mer här. KASAM läste jag om på universitetet, och i förlängningen är det det synsättet jag har jobbat med som arbetsterapeut. Då har det gällt mitt arbete och de jag arbetat för. Men har mer och mer märkt att det gäller mig själv och min egna livssituation. I Göteborg känner jag mig mer hemma, får göra saker som är meningsfulla för mig, hanterar min vardag, hamnar inte i för många situationer där jag känner mig felplacerad utan fler och fler som känns helt rätt för mig - där jag får komma till min rätt, jag är älskad... Tänk att det skulle behöva ta sån tid att må riktigt bra??

2 kommentarer:

Jenny sa...

Det är bra att må bra, för hur ska man kunna hjälpa andra om man själv mår dåligt? :)

Emma sa...

Wow! :)