tisdag 4 augusti 2009

Fortsättning Ölandssemester: Dag 5, 6 och 7

Så... efter många om och men: here we go!


Dagens frukost. Öländskt bröd och blåbärssylt. Ett av mina svåra val och Olof trackar mig fortfarande för min löjliga förmåga att i en evighet fundera på vilken sylt vi skulle välja...

När frukosten väl var uppäten och vi äntligen bestämt oss för dagens utflykt fick vi på oss alla mc-kläderna och begav oss till Kapelludden, på östra sidan.


Där finns St Britas kapell, ett kors och en liten fin hamn. Plus en fyr.
Vi tittade, fotade, hade fruktstund och hittade båt nr två med roligt namn.


Vi promenerade även bort till fyren, som visade sig tillhöra Försvarsmakten...



Vi körde runt lite på småvägar och letade affär. Hade planerat att äta tunnbrödrullar med typ hemgjord "krabbröra" (eller vad det nu va för skaldjur...) i. Så, vi saknade fortfarande creme fraichen för att lyckas. Det tog sin lilla tid och det blev bara varmare och varmare vid pauserna... I Klinta hittade vi butiken och körde sen ner till stranden för att äta och bada. Vi hinner byta till badkläder, duka upp, röra ihop våra första mackor och O konstaterar: "det ser ut att dra ihop sig...". Sen kommer bauta-dropparna! Det blev så sjukt kallt, och jag lyckades pipa sådär tjejigt som jag bara avskyr! Eftersom vi koncentrerade oss på att rädda kläder/mat så blev det bara en enda bild; men den säger en del...



Vi åt och klädde på oss så fort det bara gick (långsamt...) men tack och lov blev det varmare med alla mc-kläder på. Sen körde vi hem till Ebbas igen. Eftermiddagen bjöd på tedrickande, en kort promenad i Borgholm med glasspaus innan vi kilade hem och fixade oss inför min födelsedagspresent: middag på Guntorps herrgård! Fisk, fisk, fisk och åter fisk. Å vi kunde i och för sig valt grisfötter om vi velat... Men jag utmanade mig själv med fisken! Flera goda sorters lax - och lite annat mindre gott. Ål är provat för sista gången nu tror jag. En lyckad middag! Proppmätta å väldigt glada promenerade vi hemåt, med en extra sväng för att ens lyckas somna med överfylld mage... Sen somnande jag så fort att O inte ens hann lägga sig i sängen.

På morgonen såg vi till att packa ihop och städa innan vi åt vår frukost på Ebbas café precis under oss. Där såg jag även min drömbil:

Fick även lite visdomsord på vägen:

Och de hade även varit hyggliga och bevarat minnen från missionssalen som varit där tidigare:
Sedan vinkade vi hejdå till Borgholm och Ebbas och sen hade vi 3,5 timmes mc-resa tillbaka till S-fors... Pausade bara var 45:e minut pga trötta ben ;)


Sedan fick vi en lugn eftermiddag och kväll med O's familj.

Min allra sista semesterdag vaknade jag redan kl 8 och kunde inte somna om. Passande nog var det sjusovardagen... Jag löste korsord i några timmar och njöt av uteplatsen. På eftermiddagen blev det tåg till Gbg och verkligheten igen.

Men: Öland va verkligen fint! Och nästa gång ska vi campa med våra respektive familjer ;) och jag ska absolut se södra Öland nästa gång! Ett måste!

1 kommentar:

Jenny sa...

Oplanerade regnskurar kan ställa till det ibland, men det låter ändå som om ni hade det trevligt. Och Sillrumpa var nog det roligaste båtnamn jag någonsin sett! :D