torsdag 25 september 2008

Gerotranscendens

Ok, jag är insnöad! Den här veckan har det varit så stort fokus på äldre att jag borde tröttnat. Men jag blir bara gladare och gladare! =)

Var på Sista dansen igår på stadsteatern. Vilka personligheter alltså! =) Man blir så full i skratt när man känner igen resonemang och kommentarer. Underbart! Och många olika perspektiv, både tanten, gubben, det manliga och kvinnliga vårdbiträdet, äldre och yngre vårdbiträdet, tantens dotter, en annan tants son etc... Många sidor som fick utrymme! En tänkvärd pjäs, som min chef sa. Men jag ska nog sätta mig på en bättre plats nästa gång... Nackspärr...

Idag har jag varit på Inspirationskonferens - "Ett gôtt liv på äldre da´r" på Riverton! Fick lära mig om "gerotranscendens", åldringsförändring... Som pågår redan nu, den startar inte när man blir pensionär!

Det handlar bland annat om att ha en annan tidsuppfattning; blandar dåtid, nutid och framtid. Man vet när och var, men väver samman dem. Det handlar också om att inte vara rädd för att dö, även om man är rädd för sättet att dö på. Man får en ökad förståelse för tidigare generationer, ökad självkännedom, minskad självcentrering, minskad kroppsfixering och har tillbakablickar med förståelse. Det är viktigt med djupa och nära relationer, och man har ökat behov av positiv ensamhet. Och man är medveten om roller och spel i det sociala.

Och jag fick lära mig att det är normalt att känna igen sig trots att man är ung... Tack och lov! Haha!

(Detta inlägg blev justerat efter rättning av Erik. Tack =) )

3 kommentarer:

Anonym sa...

Roligt att läsa att du är alldeles uppåt, och inspirerad, trots nackspärr. Ha en finfin helg! kram.

Anonym sa...

Hej kära Emilie! Hoppas du har det bra därborta. Vi saknar dig allt, ska du veta.
Men du, visst heter det väl gerotranscendens ändå? Tror att det är Erik Homburger Erikson som skriver om det i "Den fullbordade livscykeln".
Kram från besserwisser-Erik

Emi sa...

Erik, du har så rätt! Gerotranscendens är namnet! Nu får jag justera lite... Slarvade med anteckningarna, tydligen!

Och vet du, jag saknar er väldigt mycket också! Framförallt på söndagarna. Men många andra dagar i veckan med.