tisdag 11 december 2007

Identitet

Jag har kommit ett steg till i mina funderingar...

Identitet...

Är det samma sak som roll? Jag vet att jag har olika roller i olika sammanhang. Ibland är Emilie dotter, ibland student, ibland gudmor (den främsta identiteten om man frågar Charlie ;) ), ibland sångerska/pianist, ibland glada tjejen, ibland kristen etc...
Men jag är ju alla de här rollerna samtidigt - faktiskt! Men vilken är störst? För någon måste väl ändå vara dominant? Eller är flera det...?

Men problemet som jag upptäckte i helgen: beroendet av att vara behövd av min omgivning då? Om jag nu värdesätter mitt liv med vad jag gjort för goda gärningar mot mina medmänniskor, vad blir det för typ av identitet? Och får den ta så här stor plats egentligen? Kommer jag fungera som människa resten av mitt liv om den får det här utrymmet?

Jag vill väl egentligen att min största identitet ska vara Guds barn... Och visst, teoretiskt så får jag det att gå ihop... Men praktiskt då? Kan jag lägga de andra identiteterna bakom och låta Guds barn-identiteten få störst plats? Hur gör jag det??

Inga kommentarer: