måndag 3 november 2008

Förälskelse och kärlek

- Tror du att hon blev förälskad med vilja?
- Det blir man alltid. De säger att det kommer som en blixt från himmelen. Jag tror inte på det. Man måste själv hjälpa till. Man fattar små beslut hela tiden. Att förälska sig är ett beslut som i motsats till andra beslut kan motiveras även av irrationella skäl. Det är den enda skillnaden mellan beslutet att köpa en ny klänning eller att skaffa sig en älskare. Kvinnorna är mycket mer pragmatiska än männen tror.
- Hur pragmatisk är du då?
- Jag är inte förälskad i dig. Jag har aldrig varit det.
- Säger du det?
- Jag älskar dig, och det är något annat. Jag vill leva med dig. Även om jag blir förälskad i någon annan i morgon bitti kommer jag att fortsätta vilja leva med dig. Du är mitt hem, inte bara en famn.
[...]
- Du tar bort miraklet från livet, som du tänker! ropade jag i riktning mot badrummet.
Jag undrade om hon hade hört. Det hade hon.
- Det är inte förälskelsen som är miraklet.
- Vad är det då?
Jag hörde att hon gurglade sig.
-Vardagen! ropade hon tillbaka, när hon var klar.

Citat från "De sju timmarna i paradiset" av Theodor Kallifatides. Mycket tänkvärda citat finns i denna bok. Läs & njut! Jag ska få låna resten av Kallifatides böcker av en kollega - jippie!

3 kommentarer:

Anonym sa...

:) Det jag läst av honom gillar jag inte. För segt. Smaken är som baken.

Emi sa...

Haha! Du och jag verkar ha vansinnigt olika boksmak!

Anonym sa...

Japp, Fast jag är ändå allätare. Men i perioder, så att säga. :D