söndag 29 juni 2014

Kemikalier i hemmet

Att läsa "Den flamsäkra katten" öppnade ögonen på mig. Mycket jag inte visste om kemikalier i mitt hem. Ett tips är att läsa boken som e-bok. Jag lånade den på Göteborgs bibliotek och läste i mobilen till och från jobbet. Perfekt med lite i taget så ångesten inte blir för stor...

Saker jag beslutat/gjort efter att ha läst boken:
- börjat göra egen deo istället för att använda deo med aluminium.
- sorterat ut plastlådor/plastbyttor i hemmet.
- valt bort väldigt många "skönhetsprodukter" och minskat användandet av de jag har kvar.
- valt att köpa hem tygblöjor för att lättare komma igång när vårt barn väl är här.
- hämtat hem bebiskläder från mor & far eftersom begagnade textilier inte innehåller lika mycket kemikalier som nytt.
- återigen funderat över antalet prylar i mitt hem och sorterat/skänkt/sålt/slängt.
- hittat många trevliga hemsidor - medvetenmini.se ,  ekokul.se ,  rekolek.se , naturskyddsforeningen.se  som visar på positiva alternativ.
- skippat telfonpannorna och använder nu rostfritt stål och gjutjärn.

Försöker tänker att jag inte kan göra allt, men ändå något.

5 kommentarer:

klas sa...

Klart nyfiken: Hur gör man egen deo???

Ylva Andersson sa...

Jag har också gjort egen deo i omgångar, just precis av samma anledning som du. Vad använder du för recept? Hur tycker du det fungerar?
Jag använder bikarbonat, potatismjöl och kokosolja. Funkar väldigt bra, förutom att det "smular" sig rätt mycket efter ett tag.

Kul att bloggen vaknar! :) Kram

Emi sa...

Jag gör min på 1 del potatismjöl, 1 del bikarbonat & 2 delar kokosolja + lite lavendeldoft.
Den blir lite mindre smulig än när jag gjorde på en del av varje. Svårt m sommarvärmen när oljan är rinnig hela tiden bara...
Förvarar den i en burk & placerar en klick i armhålan m fingrarna.

Ylva Andersson sa...

Ah, vilket bra tips att ta mer av kokosoljan! :)

Emi sa...

Ylva: japp! =) Har läst att det är bra att prova lite olika mängder för att hitta vilken som passar bäst för sin egna hudtyp och kroppsdoft.
Och jag gillar inte smulorna i armhålan ;)