tisdag 7 februari 2012

Helen Kellers värld av Bo Renberg

1880 föddes Helen Keller som efter knappt 2 år drabbades av sjukdom. Detta ledde till att hon förlorade både hörsel och syn, helt och hållet. Avskärmad från världen blev Helen aggressiv och odräglig för sin omgivning. Familjens räddning kom när Helen var 7 år. Teatcher (Anne Sullivan) uppfostrade Helen envist och tålmodigt och lärde henne samtidigt att kommunicera med hjälp av händerna.

I Sverige finns det idag uppskattningsvis 1300 dövblinda varav 400 har förvärvat dövblindhet innan de utvecklade ett språk enligt FSDB.

Eftersom jag själv både har syn- och hörselskada (i liten skala) så känns Helen Keller inte så långt borta ifrån mig, jag tror det var därför jag blev lockad att läsa boken. Men jag lärde mig även väldigt mycket historiska sammanhang, kanske främst därför att Helen Keller lärde känna och blev vän med väldigt många kända personer.

Inga kommentarer: