fredag 31 december 2010

Bokslut. Summering. Utvärdering...

Nyårsafton 2009:
Jag och Eric smsade. Han i Vetlanda och jag i Göteborg. Jag firade med Anna & Terry, min kusin Emma och hennes (och min) vän Sandra. Både Eric och jag ville att han skulle vara med. Men kanske inte så lämpligt...

Menyn:
Fördrink: vitt vin/sockerdricka med jordgubbar. (Tror jag)
Förrätt: Melonskiva inlindad i parmaskinka som grillas ihop.
Efterrätt: limesorbé med hallon (tror jag?!)

Tänk att jag redan glömt av huvudrätten. Den var god, det vet jag - Emma stod för matlagningen nämligen. Under hela middagen summerade vi 2009, det bästa, det sämsta. Vi hann springa upp till Ramberget till tolvslaget och se hela Göteborg bränna av sina raketer. Mäktigt. Då önskade jag nystart, på riktigt. Avsluta mycket som startat under hösten som jag inte ville ha i mitt liv.

En vecka senare kom Eric till Göteborg. Han blev min väldigt snabbt. Obehagligt snabbt.
Och det har inte alltid varit enkelt. Distans, olikheter, personligheter... Men mycket glädje och skratt. Vackra minnen. Även här gällande olikheter och personligheter. Och han får mig att våga. Våga saker med mig själv.

Nyårsafton 2010:
Jag & Eric har handlat ingredienser till vårt bidrag (huvudrätt) till kvällens fest på Jeriko.
Han donar med sitt och jag njuter av hans välbekanta ljud i min lägenhet. Jag summerar mitt år i huvudet. Funderar på vad jag ska säga högt om det blir någon offentlig summering på kvällens fest.

Årets sämsta: Jag har hunnit vara på 4 arbetsplatser & insett att man snabbt märker om man är på ett skitställe. I höstas märkte jag det min första arbetsdag. Jag har bott hemifrån i arbetsveckorna under 5 månader. Jag har delat lägenhet under en tid då jag behövt ensamtid.
Årets bästa: Livet med Eric. Att märka att Gud löser mina problem. Höjd lön precis vid årskiftet! Vänner!

Nu längtar jag efter en lugnare tillvaro, fastantällning, att jobbet får vara mer glädje för mig och att Eric får ett jobb han trivs med. Och att mina vänner ska få större utrymme i mitt liv.

8 kommentarer:

Jenny sa...

Gott, god fortsättning!

Anna sa...

Jag hoppas dina önskningar för året slår in!

Anna B sa...

Vännen! Vad fint att få vara med och läsa om dina förväntningar och ditt liv. Tack! Jag kommer ihåg nyårsafton hemma hos dig 2009. jag kan utan att tveka säga att det var en av de bästa nyårsaftnar i mitt liv! Jag kommer inte heller ihåg huvudrätten...ska fråga Terry ;)

kusin E sa...

Plåt med rotfrukter tror jag det var. Det var det alla satt och skar vid köksbordet. Jag stod vid spisen och stekte något.. hmm. Minns inte heller vad det var.

Emi sa...

Mystiskt att det är så svårt... Var det köttbitar? Fläskfilé med nån sås?

kusin E sa...

Ja, Sandra tror att det var fläskfilé. Kan nog stämma. Jag förstekte dem och stoppade sedan in dem i ugnen, vad jag minns. Måste ju ha varit någon sås också och min standard är att hälla grädde runt köttet i formen, så det var säkert det :)

klas sa...

Jag ligger efter med läsandet här. Det här var en av de bästa årskrönikorna på länge. Touched my heart. For real.

Emi sa...

Tack, Klas! Vad dina ord värmer!