onsdag 6 oktober 2010

Höstens boktips

Sirila gentlemän sökes av Karin Brunk Holmqvist
En härlig bok om ålderdom. Jag hoppas jag blir som de här tanterna! Jag vill vara eftertänksam och klok. Men jag vill behålla min nyfiken och hitta på galna upptåg! Jag vill inte ge upp min gemenskap och sociala sida bara för att jag blir gammal! Dessa tanter gav mig hoppet att det inte är kört!

Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva av Ann Heberlein
En bok om livet med sjukdomen bipolär typ 2 (tidigare kallad manodepressivitet). Det här jag aldrig kan förstå fullt ut... Sorgligt och ärligt skriven. Ska sättas upp som pjäs här i Göteborg i höst.

Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld
En bok med inspiration av Laura Bush's liv. Att leva med någon som inte tycker och tänker och fungerar på samma vis som en själv - hur lätt är det?! Demokraten som gifter sig med en republikan. & vägen från småstaden till Vita huset. Går det att dela på det privata livet och livet som presidentens hustru? Grät och skrattade om vartannat. Sträckläste. Sov för lite... ni vet... sådär fångande!

Ödehuset av William Paul Young
En otroligt bra bok! En bok om de stora och svåra frågorna i livet. Vad är egentligen meningen? Och varför kan livet kännas så grymt? En otrolig historia med många härliga ögonblick! Jag grät ofta... Rekommenderas!

Nu har jag påbörjat Manfield's Park av Jane Austen...

7 kommentarer:

daniel sa...

Hej, Libris förlag här. Kul att du gillar Ödehuset!

Emi sa...

daniel: Ja, det var ett klokt val att ge ut den! Spännande att du hittade hit!

Jenny sa...

Mycket böcker, ingen som dock får mig att riktigt vilja läsa den. Fast det kanske kommer, en annan dag.

Anna B. sa...

"Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva" av Ann Heberlein....har jag funderat på att läsa....vad ger du den för betyg? Klart läsvärd???

Puss

Emi sa...

Den är läsvärd och jag tog mig genom den på några dagar, men lite betänketid mellan varven. Men den gav liksom inga konkreta råd eller tips på att hantera livet utan beskriver mer hur hennes tankar går kring mannen, barnen, jobbuppdragen, turerna till akuten...

Anna B sa...

Aha okey...men då vet jag vad jag har att vänta mej då..ska kolla bibblan i mån! !=)

Anonym sa...

å, presidentens hustru vill jag läsa, den har jag tänkt på länge!
/Frida